Oleme võtnud eesmärgi kavandada kompaktset, 15-minuti linna, kirjutab Postimehes Tallinna linnaplaneerimise abilinnapea Madle Lippus .
Pärtel-Peeter Pere kirjutas, et Tallinn kavandab mõttetut trammikoridori. Tallinna trammivõrgustiku tihendamine on igal juhul vajalik kohtades, kus töötab ja elab palju inimesi. See ei ole oluline vaid transpordi seisukohast, vaid ka paremaks linnaplaneerimiseks, kuivõrd oleme võtnud eesmärgi kavandada kompaktset, 15-minuti linna.
Seetõttu on kõik kolm Tallinna uut kavandatavat trammikoridori – Liivalaia, Pärnu mnt ja Puhangu – olulised ning esimesena neist läheb projekteerimisse Liivalaia tänav.
Trammi- ja rattateed
Tallinn kolmest uuest trammikoridorist läheb esimesena projekteerimisse Liivalaia tänav. Lisaks trammikoridorile rajatakse tänavale rattastrateegia põhivõrgukohased rattateed, paraneb jalakäijate liikumisruum ning lisatakse täiendavat haljastust. Liivalaia trammiliiniga paralleelselt on põhimõttelise tähtsusega Kristiine ühistranspordisõlme väljaarendamine.
Liivalaia tänav eristub ülejäänud kolmest koridorist. Lisaks väga tihedale inimeste ja töökohtade kontsetratsioonile loeb ka see, et kuigi väga oluline kesklinna tuiksoon – selle ääres paikneb haigla, polikliinikud, kool ja mitu lasteaeda -, ei läbi Liivalaiat täispikkuses ükski ühistranspordiliin. Ehk ühistranspordiga saab sinna alati ringiga.
Liivalaia vajab juba aastaid põhjalikumat remonti, mida nüüd toetab ka Utilitase vajadus uuendada seal kaugkütte trasse. See loobki hea võimaluse see tänav esimesena projekteerimisse võtta.
Pikemas perspektiivis on Liivalaia trammi puhul väga oluline ühendus piki Suur-Ameerika tänavat Kristiine keskuse ja sinna kavandatava ühistranspordisõlmeni. Ka selle kavandamine on plaanis ning esmased uuringudki selles suunas tehtud.
Kristiine on juba praegu oluline ümberistumiskoht, kuhu lisaks Mustamäelt, Õismäelt, Haaberstist ja Koplist tulevatele bussi- ja trolliliinidele peatuvad ka suure veovõimega rongid. Aktiivse sõlmena toimib ta hoolimata hetkel pigem ebamugavatest ümberistumisvõimalustest, kus bussi ja rongipeatused asuvad üksteisest pikema jalutuskäigu kaugusel, mis nõuab ka kaubanduskeskuse läbimist.
15-minuti linnSeetõttu on Tallinna liikuvuse parandamiseks lisaks liinivõrgu uuendamisele oluline ka ümberistumiste lihtsustamine, samuti täiendavate ühenduste lisamine. Oluline on, et lisaks Tallinnale peab sõlme oluliseks ka riik, kelle panus on vajalik nii selle mahuka projekti rahastamisel kui täiendavate ühenduse lisamisel, eelkõige Kitseküla peatuse liigutamisel Kristiine ühistranspordisõlme.
Kiire ja mugava ühistranspordi kavandamine on üks oluline eeldus paremaks linnaplaneerimiseks. Trammiliinide kavandamine on pikk protsess ning isegi praegu projekteerimisega alustades võtab uute trammide jõudmine aega veel mitu aastat.
Õnneks ei pea kompaktsema ja autostumist vähendava linnaruumi kavandamisega ootama trammiliinide valmimist, 15-minuti linna kavandamisel on oluline teenuste, näiteks lasteaedade kodulähedane planeerimine ning sellega töö juba käib.
https://arvamus.postimees.ee/7687828/madle-lippus-koik-kolm-uut-trammikoridori-on-vajalikud-esimesena-projekteerime-liivalaia#_ga=2.158844857.2048428154.1673191419-898797257.1641906997